Vordering in technologie en de toenemende hoeveelheid informatie veranderen hoe bedrijven in vele sectoren, inclusief overheid, worden gerund. Door het snelle groei van mobiele apparaten en toepassingen, slimme sensoren en apparaten, cloud computing-oplossingen en burgersgerichte poortals nemen de data-generatie en -archivering door de overheid toe. Naarmate digitale informatie uitbreidt en complexer wordt, worden informatiebeheer, verwerking, opslag, beveiliging en verloop ingewikkelder. Nieuwe hulpmiddelen voor vangen, zoeken, ontdekken en analyseren helpen organisaties inzicht te krijgen uit hun ongestructureerde data. De overheidsmarkt staat op het kantelpunt: ze begrijpen dat informatie een strategisch middel is en de overheid moet deze beschermen, benutten en analyseren om zowel gestructureerde als ongestructureerde informatie beter te serveren en dienstbevelen te voldoen. Terwijl leiders in de overheid streven naar het evolueren van gegevensgedreven organisaties, leggen ze de basis om afhankelijkheden tussen gebeurtenissen, mensen, processen en informatie samen te voegen.
Hoogwaardige overheidsoplossingen zullen worden samengesteld uit een mengeling van de meest disruptieve technologieën:
- Mobiele apparaten en toepassingen
- Cloudservices
- Sociale bedrijfstechnologieën en netwerken
- Groot data en analytics
IDC voorspelt dat de IT-industrie in 2020 $5 biljoen zal bereiken, ongeveer $1,7 biljoen meer dan vandaag, waarvan 80% van de groei gedreven wordt door deze 3e Platform-technologieën. Op lange termijn zullen deze technologieën cruciale hulpmiddelen zijn om te omgaan met de complexiteit van toenemende digitale informatie. Groot data is een van de slimme brancheoplossingen en stelt de overheid in staat betere beslissingen te nemen door actie te ondernemen op basis van patronen die worden onthuld door het analyseren van grote hoeveelheden gegevens — gerelateerd of niet-gerelateerd, gestructureerd en ongestructureerd.
Maar om deze prestaties te halen, is veel meer nodig dan simpelweg enorme hoeveelheden data op te slaan. "Het begrijpen van deze volumes van Groot Data vereist snijrandshulpmiddelen en -technologieën die kunnen analyseren en nuttige kennis kunnen winnen uit omvangrijke en diverse informatiestromen," schreven Tom Kalil en Fen Zhao van het Witte Huis Office of Science and Technology Policy in een bericht op de OSTP Blog.
Het Witte Huis zette een stap richting het helpen van bureaus bij het vinden van deze technologieën toen het in 2012 het National Big Data Research and Development Initiative lanceerde. De initiatief omvatte meer dan $200 miljoen om het beste te maken uit de explosie van Groot Data en de hulpmiddelen die nodig zijn om deze te analyseren.
De uitdagingen die Groot Data oproept, zijn bijna even ontmoedigend als zijn belofte bemoedigend. Efficiënte opslag van data is één van deze uitdagingen. Budgets blijven strak, dus bureaus moeten de prijs per megabyte voor opslag minimaliseren en de data binnen gemakkelijke bereik houden zodat gebruikers het kunnen krijgen wanneer ze het willen en zoals ze het nodig hebben. Het maken van back-ups van enorme hoeveelheden data verhoogt de uitdaging.
Effectief analyseren van de data is nog een grote uitdaging. Veel bureaus gebruiken commerciële hulpmiddelen die hen in staat stellen door bergen aan data te ploegen, trends te ontdekken die hun efficiënte werking kunnen helpen. (Een recent onderzoek door MeriTalk wees uit dat federale IT-managers denken dat Groot Data bureaus kan helpen om meer dan $500 miljard te besparen terwijl ze ook dienstbevelen vervullen.).
Op maat gemaakte Groot Data-hulpmiddelen laten bureaus ook toe de noodzaak aan te gaan om hun data te analyseren. Bijvoorbeeld, het Computational Data Analytics Group van het Oak Ridge National Laboratory heeft zijn Piranha-data-analyse-systeem beschikbaar gesteld voor andere bureaus. Het systeem heeft medische onderzoekers geholpen een link te vinden die artsen kan waarschuwen voor aortaanekels voordat ze toeslaan. Het wordt ook gebruikt voor meer alledaagse taken, zoals het doorploegen van cv's om sollicitanten met hiringsmanagers in contact te brengen.
Lees meer...