Course Outline

Openheid naar anderen: 5 generaties op de consumentenmarkt, 4 generaties op de arbeidsmarkt

  • Openheid voor anderen – vijf generaties op de markt: Generatie Z, Generatie Y, Generatie X, Babyboomers Generatie, Traditionalisten Generatie.
  • Welke generatie vertegenwoordig ik?
  • Kenmerken van 4 generaties die actief zijn op de arbeidsmarkt: Z, Y, X en Babyboomers

Generatieverschillen tussen medewerkers:

  • Het definiëren en beheren van het ontwikkelingspotentieel van de werknemer, rekening houdend met de specifieke behoeften en levenskansen die voortvloeien uit leeftijd - sleutelcompetenties
  • Technieken en vaardigheden voor het motiveren en managen van medewerkers van verschillende leeftijden.

Leeftijdsmanagement – hoe hebben we ons voorbereid op de jongste generaties Y en Z?

  • hoe is een medewerker van Generatie Y en Z?
  • Wat motiveert een medewerker van Generatie Y en Z?
  • Hoe communiceer je met een medewerker uit Generatie Y en Z?
  • Hoe geef je leiding aan een medewerker van Generatie Y en Z?

X,Y,Z-communicatie

  • Hoe je passende communicatie ontwerpt voor generaties X, Y, Z
  • Waarom moet ik mijn bericht aanpassen?
  • Gemeenschappelijke communicatiemiddelen – Feedback
  • Hoe communiceren om generaties te motiveren?
  • Open communicatie – autoriteit in communicatie
  • Zakelijke communicatie, samenwerkingsontwikkeling

XYZ-management en motivatie

  • Doelen stellen en taken uitvoeren
  • Teammanagement, coördinatie van activiteiten, projectmanagement - intergenerationele samenwerking
  • Wat motiveert elke generatie? – de sleutel tot de generatie
  • Hoe samenwerking vormgeven?
  • Hoe kunnen we elkaar zakelijk aanvullen?
  • Hoe taken effectief te verdelen in een team - competentietabel
  • Hoe kun je natuurlijke autoriteit en eigenwaarde opbouwen in XYZ?
  • Is Generatie Z moeilijk te managen en wat motiveert hen echt?
  • Komen we straks een tekort aan medewerkers?
  • XYZ-rekrutering - waar geeft elke generatie om?

Moeilijke XYZ-situaties – assertiviteit in communicatie

  • Conflictbeheersing – moeilijke situaties tussen generaties
  • Hoe voorspel je conflicten op het werk?
  • Communicatieniveaus – houding van de gesprekspartner (baas, werknemer, leverancier, ontvanger)
  • Hoe praat je met een medewerker, leidinggevende, etc.?
  • Empathie in communicatie
  • Wat verwachten verschillende generaties van mij op het gebied van communicatie?
  • Hoe stress verminderen door transparante communicatie?
 14 Hours

Number of participants



Price per participant

Related Courses

Strategic Development: Thinking, Planning, Management and Leadership

35 Hours

The Essentials of Leadership

14 Hours

Lead Disaster Recovery Manager

35 Hours

ISO 22301 Lead Auditor

35 Hours

ISO 22301 Lead Implementer

35 Hours

Related Categories