Course Outline

Communicatie en samenwerking

  • Communicatie – wat is een communicatiestijl en waarom is het belangrijk bij effectieve communicatie van doelen, motivatie en interactie met het team en collega's
  • Componenten van effectieve communicatie
  • Effectieve communicatie – tools en technieken


De moderne "baas" – modellen van samenwerking met het team en zelforganisatie van het team

  • Als mensen dat "willen", dan heeft het hele team de kans om goed te werken
  • "bereidheid" om zelf beslissingen te nemen
  • Laten we streven naar één doel
  • Zodat mensen het ene willen en het andere kunnen doen
  • ondersteuning voor effectieve zelforganisatie van het team als systeem
  • Laten we leren door ervaring


Communicatie – basisprincipes:

  • beginselen van effectieve communicatie,
  • leiderschapsstijl en reacties,
  • Pro-actieve communicatie
  • barrières en verstoringen;
  • Terugkoppeling
  • tools en technieken voor effectieve communicatie.


Rollen en communicatiestijlen:

  • Diagnose en identificatie van voorkeursrollen en communicatiestijlen
  • effectieve communicatie tussen rollen en communicatiestijlen,
  • Kleuren in communicatie – de basis voor effectieve samenwerking


 Conflicten:

  • problemen en conflicten – kenmerken en mogelijke oorzaken,
  • "Spiraal van conflicten",
  • Effectieve probleem- en conflictoplossing


 Communicatie met de omgeving:

  • het communicatieproces,
  • communicatieplan,
  • informatiebeheer,
  • communicatie met de omgeving,
  • Partnerschap en samenwerking in de organisatie - SRMM-model®
    - Niveaus van volwassenheidsmodellen
  • Spontaniteit (ad hoc)
  • Procedures (procedureel)
  • Relationele
  • Geïntegreerd
  • Voorspelbaarheid en prognoses (voorspellend)
  • Met wie werk ik samen?
    - Identificatie van partners
    - Interacties met partners in kaart brengen
    - Verbeterplannen

 Samenvatting - goede en slechte praktijken op het gebied van communicatie en teammanagement

Requirements

De training is ontworpen om interactief te zijn, waarbij de deelname van de deelnemers meer dan 80% van de tijd bereikt. Elke sessie verloopt volgens een gelijkaardige dynamiek: een oefening om je open te stellen voor nieuwe gewoontes (building awareness), een mini-college over technieken (kennis),  het oefenen van nieuwe tactieken en technieken (skill). Aan het einde van elke sessie ontvangen de deelnemers ondersteunend materiaal voor de besproken sessie. Het praktische materiaal wordt samengevat met minicolleges die een theoretische basis bieden en uitleg geven over de psychologische basismechanismen die deelnemers ervaren tijdens het werken in de trainingsruimte.

 14 Hours

Number of participants



Price per participant

Getuigenissen (4)

Related Courses

Workshop: Boost your productivity with this new method!

7 Hours

Meditation 101: Mindfulness Meditation

14 Hours

Mindfulness Workshop

14 Hours

Mindfulness Workshop: Mastering Assertive Communication and Active Listening

14 Hours

Stress Management and Prevention

7 Hours

Hosting Online Meetings

7 Hours

Personal Efficiency and Managing Meetings

7 Hours

Human Factors Essentials

7 Hours

Human Factors for Business Performance

14 Hours

Training the Trainer

14 Hours

Threat and Error Management

7 Hours

Communication Essentials

7 Hours

Decision Making Under Pressure

14 Hours

Related Categories