Cursusaanbod

Inleiding tot Change Management

  • Collegedoorloopt: Definitie van change management; soorten organisatorische verandering (structureel, procesmatig, cultureel, technologisch). Het verschil tussen verandering en transitie uitleggen.

  • Discussie/Q&A: “Denk aan een verandering die je op het werk hebt meegemaakt. Wat maakte het uitdagend of gemakkelijk?”

  • Oefening: IJsbrekeractiviteit — “Change Timeline” waar deelnemers een persoonlijke of professionele verandering op een tijdlijn plaatsen en lesjes delen.

De menselijke kant van verandering begrijpen

  • Collegedoorloopt: De Change Curve-model (gebaseerd op Kübler-Ross), emotionele reacties op verandering, en waarom weerstand ontstaat.

  • Discussie/Q&A: “Welke emoties merk je het eerst op bij verandering?”

  • Oefening: Groepsoefening — korte casestudy over een bedrijf dat nieuwe software introduceert. Mogelijke emotionele reacties van verschillende teamleden identificeren en ondersteunende responsen voorstellen.

Persoonlijke veerkracht en flexibiliteit

  • Collegedoorloopt: Kenmerken van veerkrachtige medewerkers; uitdagingen als kansen zien; stressmanagementtechnieken.

  • Discussie/Q&A: “Welke strategieën helpen je sneller te adapteren bij het confronteren met een nieuwe situatie?”

  • Oefening: Gerichte rollenspel — deelnemers oefenen negatieve uitspraken over verandering omvormen in positieve, actiegerichte perspectieven.

Communicatie tijdens verandering

  • Collegedoorloopt: Het belang van duidelijke communicatie; actief luisteren; duidende vragen stellen; geruchten vermijden.

  • Discussie/Q&A: “Welke informatie heb je normaal gesproken nodig om je comfortabel te voelen bij verandering?”

  • Oefening: Kleine groepen ontwikkelen een ‘communicatiechecklijst’ voor medewerkers tijdens organisatorische veranderingen. Ideeën delen en verfijnen.

Effectief werken door onzekerheid heen

  • Collegedoorloopt: Werklast en prioriteiten beheren tijdens transitie; focus houden op wat je kunt controleren; samenwerking onderhouden.

  • Discussie/Q&A: “Wat kun je in je dagelijkse werk tijdens veranderingstijden controleren?”

  • Oefening: Scenario-simulatie — deelnemers krijgen een fictief reorganisatieplan. In teams beslissen hoe taken aangepast moeten worden en productiviteit behouden.

Een positieve houding ontwikkelen ten opzichte van verandering

  • Collegedoorloopt: Principes van een growth mindset; voordelen van het verwelkomen van verandering voor beroepsontwikkeling.

  • Discussie/Q&A: “Heb je ooit baat geheven uit een verandering die je aanvankelijk weerstond? Wat veranderde jouw perspectief?”

  • Oefening: Reflectie-oefening — deelnemers maken een lijst van drie mogelijke persoonlijke voordelen uit een verandering die ze momenteel op het werk meemaken.

Actieplanning en afronding

  • Collegedoorloopt: Samenvatting van de belangrijkste lessen; de rol van individueel initiatief bij succesvolle verandering.

  • Discussie/Q&A: “Welke actie neem je om verandering effectiever te hanteren?”

  • Oefening: Elke deelnemer vervolledigt een “Change Action Plan” waarin specifieke stappen worden uitgezet om cursusconcepten in hun werkomgeving toe te passen.

Vereisten

  • Basiskennis van werkomgevingstructuur en -processen.
  • Ten minste 6 maanden ervaring in een professionele omgeving.
  • Vaardigheid in het lezen en begrijpen van werkomgevingscommunicatie in het Engels.
  • Geen voorkennis van change management vereist.
  • Vermogen om deel te nemen aan groepsdiscussies en rollenspelen.

Doelgroep

  • Medewerkers in niet-manageriale posities die organisatorische veranderingen meemaken of verwachten.
  • Professieel beoefenaars in administratieve, operationele, technische of serviceposities binnen elke sector.
  • Individuen die flexibiliteit, communicatie en veerkracht tijdens transities willen versterken.
 7 Uren

Aantal deelnemers


Prijs Per Deelnemer

Getuigenissen (2)

Voorlopige Aankomende Cursussen

Gerelateerde categorieën