Cursusaanbod

1. Basisprincipes van AR en het AR-ecosysteem

  • Introductie tot AR: Definitie, geschiedenis en ontwikkeling. Verschillen tussen VR, AR en MR (Mixed Reality).
  • Toepassingen van AR: Industrie-overzicht (E-commerce, Onderwijs, Geneeskunde, Gaming, Industrie).
  • Belangrijkste AR-technologieën: Volging (Tracking) – Afbeeldingsvolging, Planedetectie, Wereldvolging, 6DOF vs. 3DOF.
  • Mobiele ecosystemen: Introductie tot ARKit (iOS) en ARCore (Android). Bespreking van hun functionaliteit en beperkingen.
  • Ontwikkelomgeving: Unity installeren en AR Foundation configureren.
  • Workshop 1: Uw eerste AR-project opzetten.

2. Positievolging en objectplaatsing

  • Basisprincipes van wereldvolging: Horizontale en verticale vlakken (Planedetectie).
  • Invoerbehandeling: Touch- en gebarentecting. Concepten van raycasting in AR.
  • Workshop 2: 3D-objecten in de echte wereld plaatsen.
  • Objectmanipulatie: Gebruikersscalering, roteren en verplaatsen van geplaatste 3D-modellen.
  • Workshop 3: Interactie met objecten. Controllers toevoegen voor modelmanipulatie.
  • Persistent Anchors: AR-sessies opslaan en laden.

3. Afbeeldingsgebaseerde AR en animatie

  • Afbeeldingvolging: Principes, het creëren van referentieafbeeldingbibliotheken.
  • Workshop 4: Afbeeldingsgebaseerde AR: Een affiche/grafiek detecteren en er een 3D-model of video overheen leggen.
  • Animatie en visuele effecten: Animaties in 3D-modellen opnemen. Particelsystemen in AR gebruiken.
  • Workshop 5: Ontwerpbetering. Animaties en eenvoudige visuele effecten toevoegen.
  • Gezichts- en lichaamsvolging: Introductie tot het creëren van filters – werking, 3D-maskers.

4. Geavanceerde volging en UX/UI in AR

  • 3D-objectvolging: Fysieke objecten scannen en als markers gebruiken.
  • Occlusie: Virtuele objecten achter echte objecten laten verschuinen – essentieel voor realisme.
  • Gebruikersinterface (UX/UI) in AR: Ontwerpproblemen, 3D-ontwerp, principes van informatieplaatsing op het scherm (HUD).
  • Workshop 6: Interface en instructies: Een UI toevoegen aan uw project die aangeeft dat er een ruimte moet worden gescand.
  • AR-Cloud en gedeelde ervaringen: Introductie tot multi-persoons-AR-sessies.
  • Prestatieoptimalisering: Tips voor 3D-modellen, texturen en scripts.

5. Publiceren, ethiek en de toekomst van AR

  • AR-apps testen: Uitdagingen bij het testen (verschillende verlichtingscondities, omgevingen, apparaten).
  • Apps publiceren: Export- en publicatieproces voor de Apple App Store en Google Play Store.
  • Toekomstige trends in AR: WebAR, technologieën voor AR-brillen (bijv. HoloLens, Magic Leap) en het potentieel van Mixed Reality (MR).
  • Ethiek, privacy en veiligheid in AR: Juridische en ethische aspecten met betrekking tot het scannen van gebruikersruimte en gegevens.
  • Eindproject: Presentatie van de door de deelnemers voltooide projecten, inclusief bespreking van uitdagingen en geleerde lessen.

 

Vereisten

  • Geen voorkennis van technische aard is vereist
  • Geen ervaring met programmeren is vereist
  • Ervaring met markup-talen (HTML, XML, etc.) kan nuttig zijn
 35 uren

Aantal deelnemers


Prijs per deelnemer

Voorlopige Aankomende Cursussen

Gerelateerde categorieën