Cursusaanbod

Inleiding & Huidige Status van ARToolKit

  • Geschiedenis en ontwikkeling naar artoolkitX, open-source onderhoud
  • Markergebaseerd vs natuurlijke kenmerken tracking, barcode marker ondersteuning
  • Ondersteunde platforms (Android, iOS, desktop) en plugin-integraties (Unity, OpenSceneGraph)

Omgeving Instellen

  • Installeren van artoolkitX, SDK's voor mobiele platforms
  • Integrare van Unity of OpenSceneGraph
  • Configureren van toestemming voor camera, GPS, kompas en bestandstoegang

Markers, Calibratie & Natuurlijke Kenmerken Tracking

  • Het maken en gebruiken van vierkantige markeringen en barcode markeringen
  • Natuurlijke kenmerken tracking (NFT): principes en werkstromen
  • Camera calibratie, vervormingscorrectie, ondersteuning voor stereo camera

Overlayen van Virtuele Inhoud & Rendering

  • 2D en 3D inhoud overlay over live camera feed
  • Belichting, occlusie en shader basismogelijkheden voor realistisch renderen
  • Prestatieoverwegingen op mobiel: optimaliseren van frame rate en geheugengebruik

Sensor Integrare & Externe Invoeren

  • Gebruik van GPS en kompasgegevens om AR-inhoud te oriënteren ten opzichte van de echte wereld
  • Toegang tot camera eigenschappen, herkennen van brandpuntsafstand en sensor calibratie
  • Integrare met OpenCV voor beeldvoorverwerking en verbeteringen (bijvoorbeeld filtering, stabilisatie)

Gebruik van Externe Engines (Unity / OpenSceneGraph)

  • Een project instellen in Unity met de ARToolKit plugin
  • Synchroniseren van ARToolKit marker/NFT-trackinggegevens in Unity-scenes
  • Gebruik van OpenSceneGraph voor geavanceerd renderen of GPU-gebaseerde 3D-inhoud

Problemen Oplossen, Prestatie & Implementatie

  • Veelvoorkomende problemen: verlichting, markerdetectie falen, vertragingen
  • Optimaliseren voor mobiel: textuurgrootten, multithreading, geheugengebruik
  • Pakkettering voor Android / iOS, testen op echte apparaten, foutopsporingsgereedschappen

Samenvatting en Volgende Stappen

Vereisten

  • Programmervaring in een willekeurige taal
  • Basiskennis van 3D-grafische of renderconcepten
  • Vertrouwdheid met de opzet van een mobiele ontwikkelomgeving

Doelgroep

  • Mobiele en AR-ontwikkelaars
  • Computer vision engineers
  • Ontwikkelaars van interactieve media
 7 Uren

Aantal deelnemers


Prijs Per Deelnemer

Getuigenissen (5)

Voorlopige Aankomende Cursussen

Gerelateerde categorieën