Course Outline

Overzicht

  • Samenhang van systeem en componenten
  • Afhankelijkheden van systemen/componenten
  • Software Architecture
  • Technical Architecture
  • Enterprise Architecture
  • SOA- en Micro-services-architectuur
  • Relaties tussen bovenstaande concepten
  • Logische redundantie versus afhankelijkheid
  • Gegevensreduancy  versus afhankelijkheid

Software Architecture

ABC

  • Verduidelijking van termen: architectuur, ontwerp, modellering
  • Orthogonaliteit
  • De wet van Conways

Gemeenschappelijke architecturen

  • Modulaire ontleding
  • Hiërarchische architectuur
  • gecentraliseerd (Mediator Pattern)
  • Architectuur op basis van gebeurtenissen
  • op interrupts gebaseerd
  • OSI
  • Client/server
  • Laag model

Principes van OO Design

  • DROOG, SRP
  • encapsulation
  • Programmeren tegen een interface
  • Liskovs principe
  • Wet van Demeter

Design Patterns

  • Wat zijn Design Patterns
  • Creationele patronen
  • Structurele patronen
  • Gedragspatronen
  • Model-controller-weergave (MCV)

Ontwerp tools

  • Domeinspecifieke taal
  • Lexicale analyse
  • CRC-kaarten
  • Scenario 's
  • Use Case Beschrijvingen

UML Grafische voorstellingen

  • Klasse diagram
  • Sequentie diagram
  • aggregatie diagram
  • UML Gereedschap

Niet-UML grafische voorstellingen

  • ER-modellering
  • De Machine van de staat
  • Gegevensstroom
  • Architectonisch model

Ontwerp en onderhoud

  • Wetten van Lehmanns
  • Architecturale antipatronen
  • Refactoring-strategieën

SOA en integratiepatronen

  • Integratietechnologieën en -methoden
  • Synchroon/asynchroon
  • Meer details directe communicatiepatronen
  • Directe en bemiddelde communicatie
  • Bericht in de wachtrij
  • ESB

Implementatiepatronen

  • Implementatie van code
  • Onveranderlijke implementatie
  • Beschikbaarheid, schaalbaarheid, hoge prestaties, fouttolerantiepatronen
  • Replicatie en clustering van gegevens en berichten (CAP-stelling)

 

 21 Hours

Number of participants



Price per participant

Getuigenissen (2)

Related Courses

Learning CMake

14 Hours

Design Sprint Workshop

35 Hours

Design Thinking Workshop for Software Developers

14 Hours

Domain Driven Design: Concepts and Practices

21 Hours

Introduction to Domain Driven Design

14 Hours

Architecture and Design: Core + Advanced Training

42 Hours

Architecture for Developers

7 Hours

Practical aspects of UML

21 Hours

System Engineering using SysML and UML 2

21 Hours

Systems Modelling with SysML

21 Hours

UML for the IT Business Analyst

21 Hours

Adobe XD

14 Hours

Brainstorming

7 Hours

Embedded C Application Design Principles for Automotive Professionals

14 Hours

Related Categories

1